Громадянська освіта 10 клас (2 год. на тиждень) (за підручником О.О.Гісем, О.О. Мартинюк)
Розділ 1. Особистість та її ідентичність |
|
|||||
№ |
Дата |
Приміт |
Зміст навчального матеріалу |
Д/З |
|
|
1 |
|
|
Що таке ідентичність? Види ідентичності. Громадянська
ідентичність. Змінний характер ідентичності. Самовизначення. Ідентифікація.
Особиста гідність. Совість. |
тема1 |
|
|
2 |
|
|
Самореалізація людини, її
розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети.
Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини.
Креативність. |
тема 2 |
|
|
3 |
|
|
Соціалізація особистості.
Поняття і етапи. Суб’єкти
соціалізації. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. |
тема 3 |
|
|
4 |
|
|
Соціалізація в сім’ї. Моделі
сучасних сімей. |
тема 3 |
|
|
5 |
|
|
Практичне заняття «Чи
може людина бути творцем власного життя, або як стати успішною людиною?» |
|
|
|
6 |
|
|
Практичне заняття «Хто я?» (усвідомлення своєї ідентичності). Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації
людини. |
|
|
|
7 |
|
|
Узагальнення розділу «Особистість та її ідентичність» |
|
|
|
Розділ 2. Права і свободи людини |
|
|||||
8 |
|
|
Людська гідність і права
людини. Поняття людської гідності. Людська гідність – основа природного
права. Рівноправність. Охорона й захист людської гідності. |
тема 1 |
|
|
9 |
|
|
Еволюція прав людини.
Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав
людини. Класифікація прав людини. |
тема 2 |
|
|
10 |
|
|
Борці за права людини.
Майбутнє прав людини. |
тема 2 |
|
|
11 |
|
|
Людина і держава. Взаємовідносини
«людина – держава». Верховенство права. Права і свободи людини та
відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні
і негативні зобов’язання держави. |
тема 3 |
|
|
12 |
|
|
Права дитини. Поняття прав
дитини. Конвенція ООН про права дитини. Захист прав дитини. |
тема 4 |
|
|
13 |
|
|
Механізми захисту прав
людини і прав дитини. Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав
людини. Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні
механізми захисту прав людини, їх класифікація. Правозахисні організації. |
тема 5 |
|
|
14 |
|
|
Практичне заняття«Європейський суд з прав людини» |
|
|
|
15 |
|
|
Практичне заняття«Чи можна пожертвувати правами однієї людини
для захисту прав багатьох?» |
|
|
|
16 |
|
|
Практичне заняття «Порушення прав дитини та як забезпечити їхнє дотримання в Україні». |
|
|
|
17 |
|
|
Узагальнення розділу «Права і свободи людини» |
|
|
|
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В
СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
|
|||||
18 |
|
|
Соціокультурна
багатоманітність.Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства.
Соціальна нерівність, цінності та згуртованість.Гендерна, етнічна, конфесійна
різноманітність. Рівність. |
тема 1 |
|
|
19 |
|
|
Ефективна комунікація. Роль
спілкування в житті людини й суспільства. Конфлікти. Стадії конфлікту.
Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
тема 2 |
|
|
20 |
|
|
Стереотипи та упередження.
Дискримінація.Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання
стереотипів. Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації.
Толерантність та інклюзія. |
тема 3 |
|
|
21 |
|
|
Практичне заняття.«Мистецтво спілкування» |
|
|
|
22 |
|
|
Практичне заняття.«Розв'язання конфліктів у нашій школі».
Вчимося вирішувати проблему. |
|
||
23 |
|
|
Узагальнення розділу «Людина в соціокультурному просторі» |
|
|
|
Розділ
4. Демократичне суспільство та його цінності |
|
|||||
24 |
|
|
Демократична держава. Цінності
демократії. Демократичні інститути. Законодавча, виконавча та судова влада в
демократичних країнах. |
тема 1 |
|
|
25 |
|
|
Демократична держава. Принципи
виборчого права. Види виборчих систем. Етапи виборчого процесу. |
тема 1 |
|
|
26 |
|
|
Демократична держава. Роль
політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в
Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію. |
тема 1 |
|
|
27 |
|
|
Громадянське суспільство.
Функції громадянського суспільства. Роль громадян у становленні й
функціонуванні громадянського суспільства. |
тема 2 |
|
|
28 |
|
|
Громада. Роль громади в
житті людини, суспільства, держави.
Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян
на вирішення проблем громади. |
тема 3 |
|
|
29 |
|
|
Громадянська участь у житті
суспільства. Активна громадянська позиція. |
тема 4 |
|
|
30 |
|
|
Школа – простір демократії. Взаємодія
учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя.
Врядування та управління школою. Шкільне самоврядування (учнівське,
вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування.
Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада. |
тема 5 |
|
|
31 |
|
|
Дитячі й молодіжні
громадські об'єднання. Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання й
рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні
проекти. |
тема 6 |
|
|
32 |
|
|
Практичне заняття.«Повага до меншин – умова збереження миру»
(Папа Римський Іоан Павло ІІ). |
|
|
|
33 |
|
|
Практичне заняття.«Створюємо дитячу організацію в школі». |
|
|
|
34 |
|
|
Практичне заняття.«Створюємо шкільні правила разом» |
|
|
|
35 |
|
|
Узагальнення розділу «Демократичне суспільство та його цінності» |
|
|
|
Розділ5. Світ інформації та мас-медіа |
|
|||||
|
|
|
Комунікація, інформація,
медіа. Поняття мас-медіа(медіа). Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо,
кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама.
Вплив мас-медіа на формування громадської думки та власної позиції людини. |
тема 1 |
|
|
|
|
|
Медіа і демократія. Свобода
слова. Обмеження свободи слова. Свобода мас-медіа – критерій демократичності
суспільства. Що таке цензура. |
тема 2 |
|
|
|
|
|
Маніпулятивний вплив медіа. Маніпуляції
в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. Що таке «мова
ворожнечі», і як її розпізнати. |
тема 3 |
|
|
|
|
|
Критичне сприйняття та
протидія маніпуляціям мас-медіа Достовірність інформації в
мас-медіа. Факт та судження. Авторство медіа тексту. |
тема 4 |
|
|
|
|
|
Інтернет. Приватність та конфіденційність у віртуальному світі.
Соціальні мережі. |
тема 5 |
|
|
|
|
|
Кіберзлочинність.
Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
тема 5 |
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Аналіз медіатексту» |
|
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Створюємо шкільні медіа» |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення розділу «Світ інформації та мас-медіа» |
|
|
|
Розділ
6. Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту |
|
|||||
|
|
|
Економіка як сфера життя людей. Економічні
потреби та блага. Процеси, що
забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і
споживання. Учасники (субʼєкти )
економічних відносин. |
тема 1 |
|
|
|
|
|
Сталий розвиток. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності
людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля. |
тема 2 |
|
|
|
|
|
Ринкова економіка. Принципи
ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. |
тема 3 |
|
|
|
|
|
Ринкова економіка. Закони
ринкової економіки. Функції держави в ринковій економіці. |
тема 3 |
|
|
|
|
|
Економіка домогосподарства. Домашнє
господарство як власник і споживач. Права споживачів. Бюджет домогосподарств:
види доходів, напрямки витрат, заощадження. |
тема 4 |
|
|
|
|
|
Підприємництво.
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця.
Правовий захист бізнесу. |
тема 5 |
|
|
|
|
|
Ринок праці. Учасники ринку
праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії,
спеціальності, кваліфікації
працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
тема 6 |
|
|
|
|
|
Лобіювання інтересів та корупція. Поняття лобізму. Сутність
корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці
та політиці. Шляхи подолання корупції. |
тема 7 |
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Родинний бюджет» |
|
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Створюємо бізнес-план власного підприємства» |
|
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Аналіз попиту на ринку праці і складання резюме» |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення розділу «Взаємодія громадян і держави в досягненні
суспільного добробуту» |
|
|
|
Розділ
7. Україна, Європа, світ |
|
|||||
|
|
|
Інтеграція та глобалізація. Витоки
та процес європейської інтеграції. |
тема 1 |
|
|
|
|
|
Інтеграція та глобалізація.Міграційні
процеси. |
тема 1 |
|
|
|
|
|
Інтеграція та глобалізація.Виклики
сучасного світу. |
тема 1 |
|
|
|
|
|
Міжнародні відносини. |
тема 2 |
|
|
|
|
|
Міжнародна система безпеки. |
тема 2 |
|
|
|
|
|
Міжнародне право. Міжнародне
гуманітарне право. |
тема 2 |
|
|
|
|
|
Україна – член європейського
та світового співтовариства. Геополітичне становище.Участь України в ООН,
ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. |
тема 3 |
|
|
|
|
|
Європейський вибір України.
Угода про асоціацію Україна – ЄС |
тема 3 |
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Економічні, соціальні та політичні переваги
вступу до ЄС». |
|
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Глобальні проблеми сучасності». |
|
|
|
|
|
|
Практичне заняття.«Молодіжні ініціативи та волонтерство в різних
країнах світу». |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення розділу «Україна, Європа, світ» |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з курсу |
|
|
|